Monday, October 12, 2009

Kenapa pakai purdah??

Salam sejahtera buat semua..Moga dengan nikmat kurniaan Iman dan Islam sama-sama kita syukuri. Nikmat kesihatan yang Allah pinjamkan pada kita, moga dimanfaatkan sebaiknya. Semoga kite semua beroleh kebahagiaan di dunia dan akhirat. Amen

Kembali pada tajuk. Mungkin ada yang tidak selesa, insya Allah abe nie sedaya upaya menggunakan bahasa yang ringkas. Nasihat tak lain tak bukan buat diri sendiri yang selalu gagal istiqamah dalam mujahadah. Mujahadah kecil yang perlu kita sama-sama atasi. Bukan niat abe nie tuk menghentam golongan ini. Cume ingin berkongsi dengan mereka yang masih berfikiran sempit tentang pemakaian purdah.

Kebanyakan ahli akademik berkata, purdah merupakan satu budaya yang diamalkan dalam masyarakat yang tinggal di gurun Arab sebelum kedatangan Islam. Secara umumnya aurat wanita terkecuali hanya dua iaitu tangan dan muka. Kenapa perlu berpurdah? Dalam urusan jual beli, saksi, dan perkahwinan mewajibkan wanita membuka wajah (andainya berpurdah) supaya tidak timbul masalah yang tidak diingini pada masa yang akan datang.

“Kamu kena ingat, kamu tu berpurdah. Kena jaga batas-batas agama, pergaulan dengan lelaki kena jaga “

Tapi abe nie lihat, biasanya yang berpurdah ni la terlalu over acting. (sesetengahnya sahaja).

Mungkin kerana suka-suka?tengok kawan-kawan pakai.

Pernah abe nie dengar, “ana pakai purdah nak jauhkan dari fitnah” tapi rasionalnya masih ramai yang berpudah tapi masih tidak menjaga batas2 agama, keluar dating, macam2 lagi..

Sekali lagi abe nie ingin jelaskan, bukan niat abe nie ingin menghentam golongan berpurdah ni, semua abe nie lakarkan di sini berdasarkan pengalaman abe nie.

Justeru itu, Selalu kena tajdid niat, Lillahitaala. “aku pakai purdah kerana Allah, bukan kerana sesiapa” ikhlaskan niat kita. moga beroleh ganjaran. Insyaallah.

Baru-baru ini Syeikh Al-Azhar, Mohammed Sayyed Tantawi melarang pelajar perempuan memakai purdah di kelas dan asrama dalam kawasan pusat pengajian Islam itu. Namun, beliau menjelaskan pemakaian purdah itu tidak dilarang di perkarangan Universiti Al-Azhar sekali gus memperbetulkan laporan media sebelum ini yang mendakwa bahawa larangan tersebut dikuat kuasa di semua kawasan kampus.

Kenapa berlaku pengharaman sedemikian? Mungkin berpurdah pada zaman ini tidak lagi rasional? Sama2 kita fikir. Andai wujudnya kemaslahatan dengan berpurdah, teruskan. Andai tidak, tepuk dada Tanya iman.

"...Niqab/Purdah ni bagi abe nie adalah masalah wara' (menjaga). Yusuf Qardhawi sangat berfikiran terbuka dalam isu ni, jadi bagi abe nie suka kalau kite semua sama-sama berfikir”

Sukakah kamu menjadi perhatian ajnabi?
Sukakah kamu menjadi sebutan ajnabi?

Sukakah kamu menjadi 'admire' ajnabi?
Sukakah kamu menjadi fitnah ajnabi?


Abe nie lihat masih ramai golongan berpurdah menggunakan laman web "social network "dengan pelbagai kenyataan yang boleh menjatuhkan imej seorang wanita muslimah. Sedarkah kenyataan yang keluar itu boleh dibaca oleh semua org?kalau mampu elak, elakkanlah.

Abe nie tinggalkan 4 persoalan diatas, rungkaikanlah dengan pemikiran yang terbuka, tanpa menyakiti hati sesiapa. Sebagaimana yang kita tahu, “serulah pada jalan Tuhan mu dengan berhikmah.”

Sesungguhnya berpurdah itu indah. Cuma harap nya, jgn disalah ertikan.

Kata-kata ni abe nie petik dalam sebuah artikel, "Saya bukan orang yang pandai, saya bukan orang yang sempurna tetapi saya mahu berusaha menjadi umat Islam yang terbaik."

Apa yang baik itu datang dari Allah, yang kurang dari kelemahan abe nie sendiri. Mohon maaf andai ada kata2 abe nie menyakitkan hati sesiapa, sekadar berkongsi.. Sekian

15 comments:

.0hbintang!. said...

salam , nice entry . well said :)
just kalaw boleh nak mntk explaination about " social networkin " thingy itu .. asal eh ? I meant asl dihighlightkan ? izit bcos care penulisan mereka ataw pendedahan mereka ?

Abe Nie said...

wslm..tima kasih sudi lawati blog abe nie, jauh dtgnye..emm berbalik kpd soalan.. sengaja di highlight sbb takut nnt menimbulkan rasa yg tidak enak. x menuduh sesiapa ye.. apa yg boleh dikongsi disini, ttg penulisan mereka.. social network example mcm facebook friendster myspace dll.. bukankah golongan berpurdah ni dipndang baik oleh masyarakat? tepuk dada tny iman.. jzkk ;))

.0hbintang!. said...

tajok menarek :)

hmmm serious macam takpaam jugak . ok ok . cani . adakah kerana dkhuatiri akan timbul sifat riak dalam diri sbb mereka berpurdah ? ataw dkhuatiri batas2 sesama lelaki bukan muhrim seolah dketepikan ? aaa ?

Abe Nie said...

x fhm jugak..aduh2 bikin gawat sih.. oleh kerana nk jaga hati kawan..terpaksa guna majaz2 skit..tau kan majaz tu apa?huhuh

yg sbnrya kan..mcm ni al kisahnya, diorng ni berpurdah..klu berpurdah tentulah orang yg baik2 kan..dari tingkah laku, pergaulan dan sbgainya(biasa org fikir). ptutnya doirang jgn la tulis sesuatu yg org lain fikir. ish2 da la pakai prudah tapi.....ha, mcm tu..fhm bintang?heheh

Anonymous said...

abe nie..kalu paka niqob,tapi paka skirt.gane tu??

.0hbintang!. said...

uhhh garang sungguh pacek iniii ..
now da paham la kot . maseh ea :)

Anonymous said...

wow ssh gak nak wat ayat ni....hah camni je la if somebody 2 cuba ikut cara yg dituntut dlm islam so people expect dia kna perfect aka cam malaikat ler..but if yg terdedah sna sni 2 wat apa pon x ksh mcm dihalalkan aka mcm x slh pon...

Abe Nie said...

anonymous.. WAALAIKUMUSSALAM.
just pendapat abe nie..realiti yg nmpk depan mata. abe nie x kata yg terdedah sana sni tu "macam dihalalkan".

perumpamaan kite selalu dgr..kalau tiada angin masakan pokok boleh goyang. x elok berckp lau mende x betul. so..just kebyknnya mcm tu.bukan semua.

syahida said...

abe nie.
sy nk tya awk. sy tidak berpurdah dlu. sy bersosial. sy lupa perintah Allah. nk dijadikan cerita sy sudah berada dlm 'social network'sudah lebih 7-8thun. ramai kawan2 sy mmg tahu sy seksi,budak motor etc. terjadilah satu perkara yg ditakdirkan Allah sy berubah sehingga berniat memakai niQab. sy masih bhubung social network.ttp sy delete semua gambar lama. dlm pada masa yg sama..ada yg tkejut.ada yg suka.ada yg mhentam.tetapi tujuan sy satu...nk perbaiki diri. tetapi tidak meminggirkan kawan2 sy. especially yg berada jauh diluar malaysia...sbb kadang2 tidak semua yg berada di social network mahu bercinta..mahu belagak semata...tapi ada yg masuk membuat catatan harian..berkongsi ilmu...so kadang2 kita manusia..mngkn tlepas pandang..atau mgkn terslah fahm..atau mgkn tidak mengenali. sbb itu org kata..bpurdah bukan shj bawa diri kita,keluarga kita..malah tanggungjawab kita berat...krn bawa sekali nama muslimah berpurdah yg lain...wallahualam..

ain solehah said...

izin share..syukran..

Anonymous said...

ASSALAMUALAIKUM..SY CUMA NAK BERTANYA..KENAPA REMAJA ZAMAN SEKARANG SUKA MENGGUNAKAN PURDAH SEPERTI HENDAK MENUTUP KESALAHAN TERSENDIRI..
KISAH INI BERLAKU PADA 9.APRIL.2011
SAYA,ANAK BUAH SAYA DAN KAWAN ANAK BUAH SAYA BERJALAN2 DI SATU TEMAPT TERBUKA..KAMI TERSEREMPAK DENGAN PASANAGN KEKASIH YANG TELAH DICOP SEBAGAI ORG2 ALIM DISEBUAH INSTITUSI PENGAJIAN TINGGI..YANG PEREMPUAN BERPURDAH,BERBAJU LABUHDAN BERSTOKIN SERBA HITAM, LELAKI PULA BERSONGKOK.MEREKA BERDUA DUDUK DI KERUSI YANG SAMA, DUDUK BERSEBELAHAN DALAM JARAK YANG AGAK RAPAT... BUKAN HENDAK MENUNDING JARI ATAS HAL INI TETAPI MEREKA TIDAK MENYEDARI KESALAHAN YANG MEREKA BUAT SAMA SEPERTI KESALAHAN YANG MEREKA SELALU TEGUR KEPADA PENUNTUT LAIN KETIKA DI KAFE.. TOLONG BERI PENJELASAN YANG TERBAIK TERHADAP HAL INI..

Anonymous said...

anonymous(2) ana rasa itu suami isteri kot.. bersangka baik je lah pada mereka.. memang ana akui ade jgak yang berperangai sebegitu.. mereka pun manusia spt kita.. sbb itulah perlu tahu konsep sebenar.. jangan main taqlid je.. pakai dengan hati.. bukan dengan nafsu.. bukan nak nampak cantik, alim, dan sebangainye.. sama juga mereka yang pakai tudung.. kene tahu tutup aurat itu wajib tapi pakai tudung itu tak wajib.. jadi yang perlu itu menutup aurat... kalau pakai tudung singkat, baju ketat tutup aurat atau tidak? mcm abe ckp.. tepuk dada tanya iman.. :) beramalah dengan dalil yang sahih, bukan ikut2. mmg purdah dah jadi mcm trend tapi masyarakat perlu tahu sebab kenapa mereka berpurdah.. tujuan mahu tutup kan tapi kenapa tanyang lagi? hee.. tnya lah pada diri sendiri ..

Anonymous said...

berpurdah adalah kerana merasakan itu pakaian terbaik muslimah... muka nya tidak menjadi tayangan umum... saya fikir, bg yg berwajah cantik, sebaiknye kena berpurdah... selamatkan diri sendiri & lelaki ajnabi dr pandangan yg mendatangkan dosa. ada yg dah tutup aurat dgn baik tp wajahnya pula masih jadi igauan & pujaan org, baik la berpurdah saje. walau apepun, yg paling asas adalah niat nya.

Anonymous said...

salam.. macam mana nak buat kalu kita nak pakai tapi parents x bg?

Anonymous said...

Salam..maaf tetiba menjengah berbicara,berniqab ?? Kenapa menjadi isu ?? Sedangkan bnyk lagi isu yg ptt kita timbang kan di luar sana... Bg sy mereka yg bertutup sehingga berniqab itu antara hidupnye dgn ALLAH..mereka tetap manusia biasa...perbezaan nye hanya bertutup di muka dan nmpak mata 2 biji shj...manusia ni tiada yg perfect ..kesilapan tetap ada...kenapa harus membuat mereka yg berniqab terasa hati...berdosa krn boleh mendatangkan fitnah juga kann....

Post a Comment